چرا باید از GSB و PGSB استفاده کرد؟

چرا باید از GSB و PGSB استفاده کرد؟

چرا باید از GSB و PGSB استفاده کرد؟

چرا باید از GSB  و PGSB  استفاده کرد؟

از مهم‌ترین جلوه‌های اثربخش فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان به بکارگیری آن در بازآفرینی دولت و ارائه خدمات اشاره کرد. حرکت در مسیر ایجاد تحول در نظام اداری به‌منظور ارتقای بهره‌وری، ایجاد دولت پاسخگو و شفاف، دولت فراگیر، در دسترس و چابک در ارائه خدمات نیازمند بهره‌گیری هوشمندانه از ابزارها و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد دولت الکترونیکی است. حرکت به سمت دولت الکترونیکی یکپارچه و تعامل‌پذیر نیازمند تدوین زیرساخت‌هایی است که اهم آن‌ها با محوریت سازمان فناوری اطلاعات است که با برنامه ای منسجم ضمن هماهنگی با سایر مراجع تأثیرگذار با همراهی دولت در مرحله اجرایی است. ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات ازجمله مهم‌ترین زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیکی است. مرکز ملی تبادل اطلاعات ایران به عنوان اولین و تنها پلتفرم یکپارچه و متمرکز برای ارائه خدمات الکترونیک، دارای وظایف زیر است:

  • قابلیت ایجاد خدمات و ارائه آن به سایر واحدها، سازمان‌ها و بنگاه‌ها
  • قابلیت یکپارچه‌سازی سرویس‌ها و ایجاد سرویس‌هایی که فرآیندهای متفاوت و مجزا را در قالب یک سرویس ارائه می‌دهد و فرآیند را ساده می‌کنند.

ایجاد یک گذرگاه و بستر ارتباطی مناسب در مرکز ملی تبادل اطلاعات را می‌توان به عنوان جایگزینی برای شبکه‌های موازی، هزینه‌بر و زمان‌بر برای برقراری ارتباط و ارائه خدمات دولت به ادارات و سازمان‌ها با یکدیگر نام برد. ایجاد این گذرگاه مزایایی مانند مدیریت متمرکز، انعطاف‌پذیری در تغییرات جدید، توسعه ساده‌تر و  همچنین ارتباط و ارائه خدمات از تمامی سازمان‌ها به یکدیگر از طریق این مرکز را به همراه دارد.

علاوه بر موارد فوق، شبکه ملی اطلاعات می‌تواند خدمات متمرکز G2G و G2B را ایجاد کند. در نتیجه با راه‌اندازی این پلتفرم هزینه‌های نصب، مدیریت و نگهداری سخت‌افزار به شدت کاهش می‌یابد و انجام مراحل نصب سرویس با سرعت بسیار بالایی پیش می‌رود.

گذرگاه خدمات دولت (GSB) – G2G

GSB گذرگاهی ساختاریافته و مشخص است که قابلیت ثبات و استقرار سرویس جدید را دارد و برای پاسخگویی به حجم بالای درخواست‌ها در یک زمان مناسب است. در این گذرگاه ارائه دسترسی به خدمات و اعتبارسنجی گیرنده‌های سرویس به راحتی و با دقت بالایی انجام می‌شود. علاوه بر این، ابزارهای مناسبی مانند گزارش نمودار و جدول برای کنترل حجم سرویس‌های منتقل شده مانند محاسبه تعداد درخواست‌های موفق و ناموفق برای استفاده از ارائه‌دهندگان خدمات و گیرندگان خدمات در پنل های کاربری این گذرگاه در دسترس است. با توجه به وجود حجم بالای اطلاعات و تراکنش‌های زیاد، تأکید بر استفاده از سیستم مدیریت پایگاه داده با وضعیت فنی مناسب و مرتبط از الزامات استفاده از GSB می‌باشد.

گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) – G2B

گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار (PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر است. اهداف اصلی PGSB تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب‌وکار و شرکت‌ها است. در PGSB سرویس‌های دولت در یک قالب یکپارچه به متقاضیان ارائه می‌شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی می‌توان آن را گسترش داد.

مزایای اصلی اتصال به  PGSB وGSB :

  • PGSB و GSB یک گذرگاه مرکزی برای پیوند و ادغام بین سازمان‌های دولتی با توجه به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات الکترونیکی هستند.
  • PGSB و GSB به سازمان‌های دولتی کمک می‌کنند تا خدمات الکترونیکی یکپارچه ایجاد کنند.
  • خدمات ارائه شده از طریقPGSB و GSB از کیفیت، عملکرد، اعتبار و قابلیت اطمینان بالایی برخوردار هستند.
  • داده‌ها به طور مرتب به روز می‌شوند.
  • پیوند متقابل با PGSB و GSB در مقایسه با پیوند و ادغام بین هر سازمان و ارگان دیگر در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند.
  •  PGSBو GSB سازمان‌های دولتی را قادر می‌سازند تا خدمات خود را کاملاً آنلاین پردازش و ارائه دهند.
  • کاهش چرخه عمر توسعه خدمات الکترونیکی
  • خدمات هر سازمان دولتی برای همه بخش‌های دولتی قابل دسترسی است.

مزایای اتصال به PGSB  و GSB از نگاه کاربر:

  • PGSB و GSB گذرگاهی واحد برای کلیه خدمات و داده‌های دولتی هستند.
  • PGSB و GSB با یکپارچگی خدمات ارائه شده به حداکثر بهره‌وری از خدمات الکترونیکی برای کاربر کمک می‌کنند.
  • PGSB و GSB داده‌های بسیار قابل اعتمادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که معیارهای استاندارد را برآورده می‌کند.
  • PGSB و GSB شفافیت و برابری را هنگام ارائه خدمات الکترونیکی افزایش می‌دهند.

مزایای اتصال به PGSB  و GSB از نگاه ارائه دهنده خدمات:

  • بستر و مکان واحدی را برای ارائه و بازاریابی کلیه خدمات به منظور تحقق اصل ” یک‌بار ساخت برای استفاده چندگانه” فراهم می‌کنند.
  • باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ارتباط فردی هر سازمان دولتی با سازمان دیگر می‌شوند.
  • اصل “دولت بدون کاغذ” را تحقق می‌بخشند.

در سال ۱۴۰۰ سازمان فناوری اطلاعات مزایده‌ای برای واگذاری اپراتوری گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) به بخش خصوصی برگزار کرد و سیتاد، به عنوان اپراتور اول این خدمات انتخاب شد. همزمان با PGSB، گذرگاه GSB نیز توسط دولت راه‌اندازی شده که سرویس خدمات دولت به دولت است و در شبکه‌ای ایزوله و فاقد اینترنت صورت می‌گیرد، بانک، بورس و بیمه هم ذیل همین GSB قرار دارد. به کمک این گذرگاه تمام سرویس‌هایی مانند شاهکار و احراز مکانی یا کدپستی می‌توانند ذیل شبکه ملی اطلاعات فعالیت کنند و لذا کسب‌وکارهای کشور که برای ارائه خدمات خود به استعلامات و صحت سنجی اطلاعات نیاز دارند با اتصال به این گذرگاه با امنیت و سهولت بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.

از مهم‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌های موجود در این گذرگاه می‌توان به شاهکار اشاره کرد. شاهکار یا همان شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی، یک سرویس متصل‌کننده اپراتورها و مراجع تطبیق هویتی است. هر اپراتور که بخواهد سرویس خاص و جدیدی به مشترکانش ارائه دهد، می‌بایست هویت آن را بررسی کند؛ شاهکار سرویسی است که در این زمینه به اپراتور کمک می‌کند تا هویت فرد از نظر حقیقی و یا حقوقی بودن و همچنین تابعیت و اطلاعات از این دست را بررسی کند. پس اساساً شاکله و ماهیت سرویس شاهکار را می‌توان احراز هویت دانست. همچنین علت راه‌اندازی شاهکار، افزایش امنیت در هنگام ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه، استفاده از اینترنت و… عنوان شده است در حال حاضر این خدمت هم از طریق گذرگاه خدمات دولت (GSB) و هم از طریق گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) به دستگاه‌های اجرایی و کسب‌وکارهای مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه می‌گردد.

قابلیت ها و امکانات سرویس شاهکار

  • تطبیق شماره همراه یا موبایل با کد ملی: این سرویس جهت بررسی تطبیق بین شناسه هویتی ثبت شده برای سرویس با شناسه سرویس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این خدمت به عنوان یکی از روش‌های احراز اصالت هویت مالک سرویس مورد کاربرد خواهد بود.
  • استعلام وضعیت سرویس تخصیص داده شده
  • دریافت کلاسه: ثبت اطلاعات کاربر در شاهکار بدین صورت که یک کد اختصاصی در بین تمام اپراتورها به کاربر اختصاص می‌یابد (کلاسه شاهکار) و تا زمانی که این کد از طرف هر شرکت اپراتور، فعال باشد (حتی با وجود تخلیه پورت از مرکز) امکان راه‌اندازی اینترنت (رانژه) از شرکت جدید امکان‌پذیر نیست.
  • احراز هویت و بررسی تطبیق شماره تلفن همراه با کد ملی صاحب خط تلفن
  • اعلام تعداد خطوط تلفن همراه افراد به صورت ارسال پاسخ در پیامک با استفاده از کد ملی
  • اعلام تعداد خطوط تلفن همراه به صورت ارسال پین کد در پیامک با استفاده از کد ملی

مزایای سرویس شاهکار

با استفاده از سرویس شاهکار، فقط صاحبان اصلی سیم‌کارت از خدمات ارائه شده، بهره می‌برند و هیچ فردی از سیم‌کارت فرد دیگری نمی‌تواند استفاده کند. در این طرح، احراز هویت فرد با کد ملی و شماره سیم‌کارت انجام می‌شود. این کار امنیت بالا برده و امکان سودجویی و کلاه‌برداری را به حداقل می‌رساند.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *