پذیرش دولت الکترونیک و استفاده از خدمات الکترونیکی دولت

پذیرش دولت الکترونیک و استفاده از خدمات الکترونیکی دولت

ظهور فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) بسیاری از دولت‌ها را در سراسر جهان قادر ساخت تا با ارائه خدمات آنلاین به شهروندان خود، کیفیت ارائه خدمات عمومی را بهبود بخشند. استفاده دولت از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای مدیریت دولتی به عنوان دولت الکترونیک شناخته می‌شود. دولت الکترونیک دارای مزایای اثبات شده و  قابل توجهی برای ذینفعان خود است. از کاهش فساد، بهبود کیفیت خدمات و کارایی اداری، ترویج دموکراسی الکترونیکی، شفافیت و تمرکز شهروند محور به عنوان بخشی از این مزایا یاد می‌شود. دولت الکترونیک در دو جریان اصلی فعال است: سمت عرضه و سمت تقاضا. در سمت عرضه، تلاش دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و اجرای دولت الکترونیک است. جریان سمت تقاضا، از تصمیمات افراد برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک تشکیل شده است. موفقیت ابتکارات دولت الکترونیک به کارایی هر دو طرف عرضه و تقاضا بستگی دارد. تأمین زیرساخت‌های لازم (سمت تأمین) برای اجرای دولت الکترونیک بسیار مهم است. با این حال، موفقیت دولت الکترونیک به تمایل شهروندان به پذیرش خدمات دولت الکترونیک نیز بستگی دارد. پذیرش دولت الکترونیک و استفاده از خدمات الکترونیکی دولتی برای اجرای موفقیت آمیز ابتکارات دولت الکترونیک حیاتی است.

در ادامه به بررسی خدمات الکترونیکی دولت می‌پردازیم و برای این بررسی لازم است در ابتدا به این سؤال که خدمات الکترونیکی دولت چیست پاسخ داده شود.

از آنجایی که شهروندان انتظار دارند تجربیات آنها در دریافت خدمات دولتی به همان سادگی و کیفیتی باشد که از کسب‌وکارهای بخش خصوصی دریافت می‌کنند، ارائه خدمات الکترونیکی در اولویت دولت‌ها در سراسر جهان قرار می‌گیرد.

خدمات دولتی دیجیتال (که دولت الکترونیک نیز نامیده می‌شود) به عنوان ارائه خدمات در داخل دولت و همچنین بین دولت و مردم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف می‌شود. خدمات الکترونیکی متداول از پر کردن اظهارنامه مالیاتی تا تمدید گواهینامه رانندگی را شامل می‌شود. پس می‌توان گفت تقریباً همه انواع خدمات دولتی را می‌توان به صورت الکترونیکی ارائه کرد.

در حالت غیر الکترونیکی، خدمات دولتی به صورت حضوری، توسط بخش‌های جداگانه در مکان‌های مختلف و اغلب با استفاده از فرم‌های کاغذی ارائه می‌شود. با خدمات الکترونیکی، دولت می‌تواند اطلاعات و خدمات را در هر زمان، هر مکان و در هر پلت فرم یا دستگاهی به شهروندان ارائه دهد.

مزایای خدمات الکترونیکی دولتی

هنگام پیاده‌سازی خدمات دیجیتال، نوآوران می‌توانند با چالش‌های مانند ریسک گریزی سازمان‌ها و پذیرش کاربران روبرو شوند، اما این چالش‌ها به راحتی قابل رفع و جایگزینی با مزایای زیادی می‌شوند که برخی از این مزایا عبارتند از:

  • تجارب بهتر کاربران آنلاین
  • افزایش مشارکت مردمی
  • بهبود بهره‌وری داخلی
  • همکاری بهتر بین بخش‌ها
  • کاهش هزینه‌های نیروی کار
  • نوآوری بیشتر

خدمات الکترونیکی دولت یا دولت الکترونیک می‌تواند مزایای بسیار متنوعی مانند کارایی و صرفه‌جویی بیشتر در دولت‌ها و  افزایش شفافیت و مشارکت بیشتر شهروندان در زندگی سیاسی به همراه داشته باشد. اگر دولت الکترونیک به خوبی اجرا شود، شهروندان، شرکت‌ها و سازمان‌ها قادر خواهند بود تا تعاملات خود را با دولت آسان‌تر، سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام دهند.

مأموریت شرکت سیتاد، به عنوان اپراتور اول سازمان فناوری اطلاعات برای ارائه استعلامات مورد نیاز کسب‌وکارها،  احصای نیازمندی‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها به منظور ارائه سرویس‌های مدنظر و حرکت به سمت الکترونیک شدن خدمات می‌باشد و امیدوار است در راستای اهداف دولت الکترونیک کشور گام‌های مفیدی بردارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *