بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت هویتی در اروپا (بخش دوم)

بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت هویتی در اروپا (بخش دوم)

بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت هویتی در اروپا (بخش اول)،در مقاله بررسی پروژه‌های مرتبط با مدیریت هویتی در اروپا (بخش اول)، مفهوم مدیریت هویتی الکترونیکی و همچنین وضعیت آن در اروپا را شرح دادیم. و به بررسی دو کشور بلژیک و اتریش نیز پرداختیم. در این مقاله به بررسی وضعیت سایر کشورهای اروپا  می‌پردازیم.

اطلاعات ارائه‌ شده از منابع متعددی از جمله CEN / ISSS WS E-Authentication، وب‌سایت اتحادیه اروپا IDABC و ارائه‌های نمایندگان دولتی در جلسات گروه Porvoo استخراج شده است.

آلمان

از اقدامات مدیریت هویتی در آلمان برنامه‌ای برای تغییر از کارت ملی مبتنی بر کاغذ به یک کارت شناسایی مبتنی بر کارت هوشمند اجرا شد که به عنوان یک سند تأیید اعتبار برای دسترسی به خدمات دولت الکترونیکی (به عنوان مثال فایل‌های مالیاتی، گواهی استخدام و حقوق) و برنامه‌های کاربردی تجارت الکترونیک (مانند بانکداری الکترونیکی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کارت  در صورت تمایل صاحب آن، می‌تواند به ویژگی‌هایی برای امضای دیجیتال را داشته باشد چراکه بر اساس قانون امضای آلمان، امضای دیجیتال مشابه امضای دستی معتبر است

همچنین در آلمان کارت سلامت دیجیتال وجود دارد که شامل داده‌های اداری، داده‌های حیاتی بیمار و نسخه‌های الکترونیکی است و می‌تواند به صورت اختیاری برای امضای دیجیتال شخص واجد شرایط استفاده شود. لازم به ذکر است کارت بهداشت الکترونیکی و کارت شناسایی دیجیتال ادغام نخواهند شد و استفاده از کارت سلامت دیجیتال برای مواردی که به سلامت عمومی مرتبط نیستند اجباری نخواهد بود.

فرانسه

پروژه کارت شناسایی الکترونیک فرانسه در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. با این حال راه‌اندازیان تا سال ۲۰۰۸ به دلیل نگرانی‌های ایجاد شده توسط تعدادی از مؤسسات و انجمن‌های حقوق مدنی در مورد حریم خصوصی، امنیت و استفاده از داده‌های بیومتریک به تعویق افتاد.

کارت شناسایی الکترونیکی فرانسه یک کارت هوشمند چند منظوره است که حاوی اطلاعات شخصی دارنده کارت است. این کارت تسهیلات امضای الکترونیکی را برای شهروندان فراهم می‌کند و امکان اجرای ایمن خدمات و معاملات الکترونیکی را برای دولت و تجارت الکترونیکی فراهم می‌آورد که از اقدامات مدیریت هویتی در فرانسه می‌باشد.

کارت ویتال (Vitale card) یک کارت بیمه خدمات درمانی الکترونیک است که برای همه افراد بالای 16 سال که مشمول دریافت بیمه تأمین اجتماعی هستند صادر می‌شود. کارت ویتال شامل اطلاعات اداری و حقوقی است و می‌تواند برای انتقال الکترونیکی مطالبات بازپرداخت بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و نهادهای تأمین اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

اسپانیا

در فوریه 2004، شورای وزیران اسپانیا طرح طراحی و توزیع کارت‌های شناسایی الکترونیکی (DNI Electroónico) را تصویب کرد که شناسایی و احراز هویت امن و امضای دیجیتال را برای طیف گسترده‌ای از معاملات آنلاین، از خدمات دولت الکترونیکی تا تجارت الکترونیکی و بانکداری اینترنتی را ارائه ‌دهد. دارندگان کارت شناسایی الکترونیکی اسپانیا برای احراز هویت خود یا امضای الکترونیکی به صورت آنلاین، نیاز به پین کد خود، کارت خوان و نرم‌افزار مربوطه دارند که از اینترنت قابل دانلود باشد.

کارت‌های شناسایی الکترونیکی اسپانیا کارت‌های هوشمندی هستند که اطلاعات زیر در تراشه آن ذخیره شده‌ است:

  • گواهی الکترونیکی برای احراز هویت
  • امضای دیجیتال گواهی‌شده با PIN برای امضای اسناد الکترونیکی
  • تصویر چهره و داده‌های بیومتریک اثر انگشت
  • عکس دارنده کارت و امضای دست‌نویس در فرم دیجیتالی

کارت‌ها توسط ضرابخانه سلطنتی اسپانیا (FNMT) ساخته می‌شوند و چندین ویژگی امنیتی دارند که با روش‌های رمزنگاری و QRکدها تقویت شده‌اند. کارت‌های شناسایی الکترونیکی و گواهی‌های الکترونیکی مندرج در آن به‌وسیله اداره ملی پلیس اسپانیا از وزارت کشور صادر می‌شود. اعتبار کارت‌های شناسایی الکترونیکی با توجه به سن دارنده کارت، پنج یا ده سال است، در حالی که گواهی‌نامه‌ها 30 ماه معتبر هستند.

سرویس‌هایی که از تأیید هویت کاربر بر اساس کارت‌های شناسایی الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند شامل اعلان مالیات و سرویس‌های تأمین اجتماعی می‌شود. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، کارت شناسایی الکترونیکی نیز می‌تواند برای امضای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد که از دیدگاه قانونی، برابر با امضای دستی است.

فنلاند

کارت شناسایی الکترونیکی فنلاند شامل گواهی شهروندی است که یک «هویت الکترونیکی» مورد تأیید دولتی است و در دسترس همه افراد ساکن فنلاند قرار دارد. این کارت توسط مرکز ثبت جمعیت فنلاند صادر می‌شود (PRC) که زیرمجموعه وزارت کشور فعالیت می‌کند. بیش از 50 سرویس دولتی، از جمله خدمات تأمین اجتماعی، خدمات مالیاتی، بیمه درمانی، درخواست شهرداری برای کارکنان و پرداخت هزینه وعده غذایی، با استفاده  از این کارت در دسترس است.

صدور گواهی شهروندی نیز توسط پلیس صورت می‌گیرد که اعتبار آن پنج سال است و استفاده از آن مبتنی بر پین کد است. این گواهی می‌تواند برای شناسایی کاربر، احراز هویت و محرمانه بودن داده‌های مبادله شده و همچنین یکپارچگی اطلاعات استفاده شود.

استونی

در استونی کارت‌های شناسایی ملی تحت مسئولیت انجمن شهروندی و مهاجرت صادر می‌شود. این کارت دارای داده‌های شخصی و اطلاعات کارت است که شامل نام، کد ملی، تاریخ و محل تولد، جنسیت، شماره کارت و اعتبار می‌شود. این کارت یک سند هویت رسمی معتبر و یک سند مسافرتی اروپایی محسوب می‌شود که برای دسترسی به خدمات الکترونیکی عمومی و خصوصی از جمله مالیات، مهاجرت و خدمات فروش الکترونیکی کاربرد دارد.داشتن این کارت برای تمام شهروندان و افراد ساکن بالای ۱۵ سال اجباری است.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *