فرآیند دسترسی به سرویس‌های گذرگاه عمومی خدمات دولت

فرآیند دسترسی به سرویس‌های گذرگاه عمومی خدمات دولت

 

صحت سنجی اطلاعاتی از طریق دسترسی به داده‌های دستگاه‌های اجرایی کشور از نیازهای مهم کسب‌وکارهاست. سازمان فناوری اطلاعات جهت سرعت بخشی به روند دسترسی کسب‌وکارها به گذرگاه عمومی خدمات دولت، که به اختصار از آن با عنوان PGSB یاد می‌شود،  فرایند ارائه دسترسی به گذرگاه PGSB  را به سیتاد به عنوان اپراتور اول سازمان فناوری اطلاعات واگذار کرده است. لازم است کسب‌وکارهایی که نیاز به دسترسی به خدمات این گذرگاه مانند استعلام شاهکار، استعلام کد پستی، استعلام هویتی ثبت‌احوال دارند ابتدا مجوز مربوطه را از سازمان ارائه‌دهنده سرویس دریافت نمایند. در این صفحه سعی شده است فرایند اخذ مجوز و دسترسی به گذرگاه شرح داده شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۴۲۸۶۱۴۲۸ تماس بگیرید و از مشاوره کارشناسان سیتاد بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید جهت مشاهده لیست کامل سرویس‌ها این لینک را مشاهده نمایید.

سامانه‌های اینترنتی دستگاه‌های اجرایی که به کسب‌وکارها و یا عموم مردم خدماتی ارائه می‌نمایند و همچنین سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که نیازمند استفاده از سرویس‌ها و خدمات الکترونیکی دولت هستند، خدمت مورد نیاز خود (مانند استعلام شاهکار، استعلام کد پستی و یا استعلام هویتی ثبت‌احوال) را از طریق گذرگاه PGSB تبادل می‌نمایند.

اشخاص حقوقی می‌توانند به سایت payam.iran.ir  و یا eservices.ito.gov.ir  مراجعه نمایند و برای مجوزبرخی از سرویس ها و یا دسترسی به کلیه سرویس ها از طریق بازارچه سیتاد درخواست خود را ثبت کنند. این سامانه توسط سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شده است و در راستای توسعه دولت الکترونیک  با هدف تسهیل صدور مجوزها فعالیت می کند.

مرحله اول: عضویت در سامانه پیام ایران

وارد وبسایت سایت payam.iran.ir  و یا eservices.ito.gov.ir شوید  و کلید ثبت نام را انتخاب نمایید.

در پنجره جدید، ثبت نام شخص حقوقی را انتخاب نمایید. توجه نمایید که در حال حاضر صرفاً به اشخاص حقوقی مجوز دسترسی به گذرگاه عمومی خدمات دولت ارائه می گردد.

پس از انتخاب ثبت نام شخص حقوقی در پنجره ثبت نام در سامانه پیام ایران، لازم است اطلاعات حقوقی خود را تکمیل نمایید.

در صورتی که اطلاعات به درستی ثبت شده باشد، با انتخاب گزینه ثبت نام، وارد مرحله تایید تلفن همراه می شوید. در این مرحله کد فعالسازی که دریافت کرده اید را ثبت کنید. سپس گزینه “تایید و ادامه” را کلیک نمایید

در صورت ثبت اطلاعات صحیح، ثبت نام شما در سامانه پیام ایران با موفقیت انجام شده است. حال می توانید برای درخواست مجوز دسترسی به سرویس ها و یا درخواست اتصال به گذرگاه اقدام نمایید.

مرحله دوم: درخواست مجوز دسترسی به سرویس ها

وارد وبسایت سایت payam.iran.ir  و یا  eservices.ito.gov.ir شوید و کلید ورود را انتخاب نمایید.

نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه درج نمایید و کلید «ورود» را فشار دهید.

نام کاربری اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت می‌باشد. رمز عبور هم در زمان ثبت نام توسط ایجاد کننده ایجاد، تعریف شده است. در صورت فراموشی رمز عبور، می توانید رمزتان را بازیابی کنید/

پس از ورود به حساب کاربری، وارد پروفایل خود می‌شوید. جهت شروع مراحل ثبت درخواست بر روی لینک «دولت الکترونیک» کلیک نمایید.

جهت ایجاد یک درخواست روی قسمت «ایجاد درخواست جدید» کلیک کنید.

نوع درخواست را روی ” مجوز دسترسی به سرویس از گذرگاه تعامل پذیری” قرار دهید.

در صفحه ای که باز می شود گزینه “انتخاب از سرویس های موجود” را انتخاب نمایید. سپس علت درخواست را به وضوح ثبت نمایید. ابتدا کلید “تایید و ثبت” را انتخاب نمایید و سپس “ادامه” دهید.

در ادامه صفحه جدیدی باز می شود. در این صفحه سرویس مورد نظر جهت اخذ مجوز را انتخاب نمایید. سرویس هایی که در حال حاضر فرایند دریافت مجوز آنها از طریق این پلتفرم انجام می شود در حال حاضر محدود است. خوشبختانه سرویس پرمخاطب شاهکار در این لیست وجود دارد.

سرویس مورد نظر را انتخاب نمایید و فرایند را ادامه دهید.

در صورتی که سرویس مورد نظر شما در این بخش موجود نیست، لازم است به صورت حضوری با سازمان مربوطه در ارتباط باشید. در این خصوص با کارشناسان سیتاد جهت دریافت مشاوره، دریافت پیش نویس نامه ها، و آشنایی با رابط های سازمان های ارائه دهنده سرویس در ارتباط باشید.

در این مرحله با درج توضیحات پایانی می توانید پرونده را به کارشناسان مربوطه ارجاع دهید.

با مشاهده صفحه زیر، مطمئن می شوید که پرونده شما به کارشناس ارجاع داده شده است. از این پس کارشناس شما از طریق این صفحه با شما در ارتباط خواهند بود و شما می توانید آخرین وضعیت درخواست خود را در این صفحه از سامانه پیام ایران مشاهده نمایید.

 

مرحله سوم: درخواست دسترسی به گذرگاه خدمات عمومی دولت

در حساب کاربری خود، بر روی لینک «دولت الکترونیک» کلیک نمایید. این کار از طریق لیست درخواست ها هم در دسترس است.

جهت ایجاد درخواست خود، روی قسمت «ایجاد درخواست جدید» کلیک کنید.

نوع درخواست را روی ” دریافت دسترسی از GSB/PGSB” قرار دهید. گزینه تایید و ادامه را انتخاب کنید.

درخواست جدید خود را با انتخاب “بله، ایجاد شود” در سامانه پیام ایران ثبت نمایید.

با این اقدام، پرونده درخواست جدید شما برای دسترسی به سرویس ایجاد می شود. فرایند تکمیل پرونده شامل 6 مرحله است. با انتخاب گزینه “شروع تکمیل اطلاعات” وارد مرحله اول شوید.

در ابتدا لازم است سرویس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در این بخش لیست تمام سرویس های گذرگاه عمومی خدمات دولت موجود است.

در صفحه پیش رو، از بین تمام سرویس های موجود، سرویس مورد نظر را جستجو و انتخاب کنید. توجه کنید که در هر پرونده درخواست فقط یک سرویس  می تواند انتخاب شود.

پس از انتخاب وارد مرحله شماره 2 فرایند شوید. در این مرحله اتصال از طریق اپراتور اول، شرکت سامانه های یکپارچه تعاملات الکترونیکی دانا (سیتاد) را انتخاب نمایید. سپس تایید و ذخیره نمایید و فرایند را ادامه دهید.

در مرحله شماره 3، اطلاعات سامانه یا سامانه هایی را که قرار است از سرویس درخواستی فراخوانی داشته باشد را با انتخاب گزینه “افزودن” ثبت کنید.

اطلاعات درخواستی شامل عنوان سایت، لینک سامانه، آدرس IP، بستر استفاده، فایل لوگو و توضیحات را درج کنید. سپس روی تایید و ثبت کلیک کنید.

پس از تایید سامانه ثبت شده، وارد مرحله شماره 4 می شوید. در این مرحله لازم است اطلاعات فرد یا افراد فنی خود را ثبت کنید. کارشناسان ما از این اطلاعات برای ارتباط با شما استفاده خواهند کرد.

اطلاعات فرد فنی خود را درج نمایید و با انتخاب تایید و ثبت فرایند را ادامه دهید.

در ادامه وارد مرحله 5 ثبت اطلاعات مجوز خود می شوید. مجوزی که از دستگاه ارائه دهنده سرویس دریافت کرده اید را در این بخش ثبت نمایید و فرایند را ادامه دهید.

در ادامه می توانید با ثبت توضیحات تکمیلی پرونده خود را به کارشناس مربوطه ارجاع دهید.

با مشاهده تصویر زیر، پرونده از فعال و قابل ویرایش خارج می شود. درخواست اصلاحات پرونده یا تکمیل پرونده از طریق این پرونده به اطلاع شما می رسد.

لازم به توضیح است شما به صورت همزمان می توانید پرونده های متعددی برای سرویس های مختلف ایجاد و پیگیری نمایید. تمامی پرونده های شما در بخش دولت الکترونیک قابل مشاهده می باشد.

تاکید می شود سامانه پیام ایران توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران جهت اجرای تکالیف قانونی و وظایف محوله به منظور ارائه خدمات الکترونیکی این سازمان طراحی و راه‌اندازی شده است و در زمان کوتاهی به درخواست ها رسیدگی می کند. اشخاص حقوقی با مراجعه به این سامانه می‌توانند برای استفاده از سرویس های مورد نظر اقدام نمایند.

برای دریافت مجوز سرویس هایی که فرایند آنها به پیام ایران هنوز منتقل نشده می توانید با راهنمایی تیم فروش سیتاد و دریافت پیش نویس نامه، مکاتبات خود را با سازمان مربوطه آغاز نمایید.

کارشناسان سیتاد می توانند در تمامی مراحل همراه شما باشند. در صورت تمایل با ما در تماس باشید.

دانلود راهنمای دریافت سرویس از گذرگاه خدمات عمومی دولت

اشتراک گذاری پست