نگاهی بر چالش‌های دولت الکترونیک

نگاهی بر چالش‌های دولت الکترونیک

نگاهی بر چالش‌های دولت الکترونیک

موفقیت پروژه دولت الکترونیک در یک کشور، به دولت و شهروندان آن کشور بستگی دارد. دولت موظف است زیرساخت فناوری اطلاعات، با کیفیت بالا را فراهم کند، از حریم خصوصی شهروندان خود محافظت کند و آن‌ها را به استفاده از خدمات دولت الکترونیک تشویق کند. با این حال، حتی اگر دولت به وظایف خود عمل کند اما شهروندان آن را نپذیرند و از خدمات ارائه شده استفاده نکنند، پروژه دولت الکترونیک موفق نخواهد بود.دولت الکترونیک اگر حریم خصوصی کاربران را تضمین نکند، ممکن است کاربران تمایلی به استفاده از این خدمات نداشته باشند. مطالعات متعددی در زمینه چالش‌های پیش رو دولت الکترونیک انجام شده است که می‌توان به زیرساخت فناوری اطلاعات، مسائل امنیتی، دسترسی، عدم آگاهی، مهارت‌های ICT و فرهنگ اشاره کرد.در ادامه به بررسی این چالش‌ها می‌پردازیم.

1_زیرساخت فناوری اطلاعات

زیرساخت فناوری اطلاعات به اجزای فنی مورد استفاده در خدمات الکترونیکی مانند سخت‌افزار، اجزای نرم‌افزاری و شبکه‌ها گفته می‌شود که شامل LAN (شبکه‌های محلی) و WAN (شبکه‌های گسترده) می‌شود.

  • کمبود سخت افزار

در مسیر توسعه دولت الکترونیک، اجزای سخت‌افزاری باید به روز باشند و برای اطمینان از اینکه سخت‌افزار به طور مؤثر کار می‌کند، تعمیر و نگهداری باید طبق برنامه‌ریزی منظمی انجام شود. با این حال، هزینه خرید و نگهداری سخت‌افزار می‌تواند مانعی برای برخی از کشورهای کم درآمد باشد.

سرعت پایین اینترنت نیز یکی دیگر از موانع برخی کشورهاست. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دولت الکترونیک صرفه‌جویی در وقت کاربران است. با این حال، اگر سرعت اینترنت پایین باشد، ممکن است این‌طور نباشد و در نتیجه شهروندان به استفاده از روش‌های سنتی ادامه دهند. همچنین دسترسی به اینترنت به‌خصوص با موبایل یا دستگاه‌های هوشمند باید با پوشش گسترده‌ای همراه باشد. اگر اینترنت به راحتی در دسترس نباشد، شهروندان از استفاده از خدمات دولت الکترونیک منصرف خواهند شد.

  • کمبود نرم افزار

نرم‌افزارها و پایگاه‌های داده‌ای که در دولت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به گونه‌ای طراحی شوند که با حجم زیادی از داده‌ها دچار مشکل نشوند، تعداد زیادی درخواست دسترسی را بپذیرند و با انواع مختلف داده‌ها سروکار داشته باشند. در نتیجه پایگاه‌های داده‌ای محدود، قادر به ارائه خدمات با کیفیت نخواهند بود. مشاهده شده است که برخی از خدمات دولت الکترونیک زمانی متوقف می‌شوند که بسیاری از کاربران سعی می‌کنند از آنها به طور همزمان استفاده کنند، مانند زمانی که افراد برای مدرک تحصیلی درخواست می‌دهند و یا در مورد نتایج یک آزمون واحد جست‌وجو می‌کنند.

  • عدم یکپارچگی سیستم

عدم یکپارچگی یکی از چالش‌های اصلی در مسیر دولت الکترونیک است. مدیران کسب‌وکارها و ارگان‌های دولتی باید با یکدیگر همکاری کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. طراحی سیستم‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که از هرگونه تأخیر در خدمات جلوگیری شود.

  • عدم تمرکز داده‌ها

تمرکز داده‌ها نقش مهمی در ارائه کارآمد خدمات دولت الکترونیک به شهروندان ایفا می‌کند. همچنین می‌تواند ادغام سیستم‌های ادارات دولتی را آسان‌تر کند. علاوه بر این، هنگامی که داده‌های شهروندان در یک مکان ذخیره می‌شود، هر بخش می‌تواند به این داده‌ها دسترسی داشته باشد و از تکرار داده‌ها جلوگیری می‌شود.

2_مسائل امنیتی

امنیت را می‌توان به عنوان محافظت از داده‌ها یا سیستم‌ها در برابر نفوذ یا خروجی‌های غیرمجاز تعریف کرد. امنیت یکی از اساسی‌ترین عواملی است که بر پذیرش دولت الکترونیک تأثیر می‌گذارد. مسائل امنیتی می‌تواند فنی یا غیر فنی باشد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  • امنیت اطلاعات

تعریف امنیت اطلاعات عبارت است از “احتمال ذهنی مصرف‌کنندگانی که بر این باورند، حین انتقال یا ذخیره‌سازی اطلاعات، اطلاعات شخصی آنها توسط اشخاص نامناسب مشاهده، ذخیره یا دست‌کاری نخواهد شد”. استراتژی امنیت اطلاعات بر اساس محرمانه بودن، یکپارچگی و در دسترس بودن است.

  • حریم خصوصی

حفظ حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران در استفاده از خدمات دولت الکترونیک، است که بسیاری از آنها ممکن است نسبت به نگهداری اطلاعات شخصی خود احتیاط کنند. این احتمالاً تأثیر منفی بر استفاده آنها از خدمات دولت الکترونیک خواهد داشت.

  • اعتماد

بسیاری از مطالعات تحقیقاتی اهمیت اعتماد ((اعتماد به اینترنت (TOI) و (اعتماد دولت (TOG)) را در رابطه با پذیرش فناوری‌های جدید توسط کاربران نشان داده‌اند. افزایش سطح اعتماد به کاربران این امکان را می‌دهد که خدمات دولت الکترونیکی را راحت‌تر به کار گیرند زیرا اضطراب آنها را در حین انجام رویه‌ها کاهش می‌دهد. بهترین راه برای توسعه اعتماد کاربران، کاهش خطرات مرتبط با خدمات دولت الکترونیک است.

3_در دسترس بودن

در دسترس بودن خدمات دولت الکترونیک در 24 ساعت شبانه‌روز یکی از مزایای اصلی دولت الکترونیک است. با این حال، گاهی اوقات سرویس‌ها در دسترس نیستند یا کاربران نمی‌توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند مانند زمانی که  توانایی سیستم در پذیرش تعداد زیادی درخواست به طور همزمان کاهش می‌یابد و این فرایند می‌تواند منجر به کندی عملکرد خدمات یا حتی توقف کامل آن شود.

4_دسترسی

دولت الکترونیک باید طوری طراحی شود که به همه کاربران امکان دسترسی آسان به خدمات را بدهد، که به معنای در نظر گرفتن افراد دارای معلولیت است. همچنین با راه اندازی چندین کانال، کاربران باید تشویق شوند تا از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند. به عنوان مثال، دولت قطر اینترنت بی‌سیم رایگان را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد که به آنها کمک می‌کند تا به دولت الکترونیک دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

5_عدم آگاهی

بر اساس مطالعات متعدد، عدم آگاهی یکی از موانع استفاده از دولت الکترونیک است. آگاهی نقش مهمی در پذیرش فناوری‌های جدید ایفا می‌کند و فقدان آن به طور اجتناب‌ناپذیری بر کاربران بالقوه دولت الکترونیک تأثیر می‌گذارد. دولت‌ها مسئول افزایش آگاهی شهروندان و ابداع استراتژی‌ها و برنامه‌های مناسب در این مسیر هستند.

6_مهارت های ICT

شهروندان برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک به دو نوع مهارت نیاز دارند: اول، مهارت‌های عمومی در استفاده از کامپیوتر و دوم، مهارت‌های خاص مرتبط با امنیت اطلاعات است.

  • مهارت استفاده از کامپیوتر

مهارت استفاده از کامپیوتر به توانایی و دانشی اطلاق می‌شود که افراد برای استفاده از کامپیوتر و فناوری‌های جدید به آن نیاز دارند. پژوهشگران در مطالعات خود نشان داده‌اند که فقدان مهارت‌های کامپیوتری در بین مدیران، کارمندان، و شهروندان وجود دارد. این یکی از موانع اصلی استفاده از دولت الکترونیکی است.

  • پیشینه در امنیت اطلاعات

شهروندانی که از خدمات دولت الکترونیک استفاده می‌کنند، حداقل باید پیشینه عمومی در زمینه امنیت اطلاعات داشته باشند. افزایش دانش کاربران از امنیت اطلاعات باعث می‌شود که هنگام استفاده از خدمات دولت الکترونیک، اعتماد بیشتری داشته باشند.

7_فرهنگ

فرهنگ نقش مهمی در پذیرش دولت الکترونیک ایفا می‌کند و مقاومت در برابر تغییر یکی از عوامل فرهنگی اصلی مؤثر بر پذیرش است. علاوه بر این، مذهب و سنت در برخی از کشورها، در کنار سایر مسائل فرهنگی مانند زبان و آموزش، عوامل مهمی در پذیرش دولت الکترونیکی هستند.

سیتاد به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در ارائه خدمات به منظور حرکت به سمت دولت الکترونیک، تلاش می‌کند با بهره‌مندی از روش‌های نوین انجام خدمات با افزایش دقت، سرعت، شفافیت و کاهش هزینه، نتایجی با کیفیت بیشتر ارائه نماید و قدمی مؤثر در این مسیر پر چالش بردارد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *